database

دلیل استفاده از پایگاه داده یا دیتابیس

ممکن است شما بتوانید مجموعه رستوارن های اطرافتان، شاگردان یک مدرسه و… بدون استفاده از پایگاه داده و جدول ها، نگه داری کنید. ولی هنگامی که تعداد آیتم های شما زیاد میشود، دسترسی و جست و جو در این داده ها و اطلاعات بسیار سخت و گاهی غیرممکن میشود. پس پایگاه داده یا Database با استفاده از ساختاربندی منظمی که به داده ها و اطلاعات ما میدهد، باعث میشود که اطلاعات ما در بلند مدت، بسیار منظم و یکپارچه باشند و دسترسی به آن‌ها نیز ساده باشد.

جایگاه پایگاه داده در نرم افزار

یکی از اصلی ترین جاهایی که پایگاه داده یا Database ها به کار میروند، نرم افزارها هستند میتوانیم بگوییم تقریبا تمام نرم افزارها، بوسیله‌ی پایگاه داده یا Database قدرت واقعی خود را پیدا میکنند و بدون آن هیچ کار خاصی نمیتوانند انجام دهند. برای مثال:

  • نرم افزار اسنپ، حاوی یک دیتابیس از راننده ها می‌باشد.
  • سایت دیجی کالا، حاوی دیتابیس عظیمی از کالاها میباشد.
  • سایت یادیفای، حاوی پایگاه داده بزرگی از آموزشها میباشد.
  • آپارات، یک دیتابیس عظیم از فایل های ویدئویی دارد.

پایگاه داده Microsoft SQL Server

مایکروسافت اس. کیو. ال سرور (به انگلیسی: Microsoft SQL Server) یک نرم‌افزار سیستم مدیریت بانک‌های اطلاعاتی رابطه ای است که توسط شرکت مایکروسافت ساخته شده‌است. به عنوان یک سرور پایگاه داده، این یک محصول نرم‌افزاری است که عملکرد اصلی اش ذخیره‌سازی و بازیابی اطلاعات با توجه به درخواست سایر برنامه‌ها می‌باشد – که ممکن است بر روی همان کامپیوتر یا یک کامپیوتر دیگر در یک شبکه (از جمله اینترنت) اجرا شود.

پایگاه داده MySQL

مای‌اس‌کیوال (به انگلیسی: MySQL) یک سامانه مدیریت پایگاه داده‌ها متن‌باز و یک پایگاه داده است، که توسط شرکت اوراکل توسعه، توزیع، و پشتیبانی می‌شود. توسعه مای‌اس‌کیوال در سال ۱۹۹۴ توسط مایکل وایدنیوس و دیوید آکسمارک آغاز شد. اولین نسخه داخلی در ۲۳ می ۱۹۹۵ عرضه شد.

پایگاه داده اوراکل Oracel

پایگاه دادهٔ اوراکِل ( انگلیسی: Oracle Database) در صنعت کامپیوتر به مجموعه‌ای از اطلاعات گفته می‌شود که توسط «سامانه مدیریت پایگاه داده‌های اوراکل» اداره می‌شوند. این محصول توسط شرکت اوراکل تولید شده‌است. معماری اصلی نرم‌افزار اوراکل در ویرایش‌های ۵ و ۸ تغییرات عمده‌ای داشت. اوراکل پایگاه دادهٔ توزیع شده‌ای است که با سیستم‌عاملهای متفاوتی می‌تواند کار کند.

پایگاه داده اکسس Access

مایکروسافت اکسس (به انگلیسی: Microsoft Access) یکی از اجزای مایکروسافت آفیس است که برای ایجاد پایگاه داده‌های رابطه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نرم‌افزار پایگاه داده جت را با یک واسط کاربری گرافیکی و ابزاری جهت تولید نرم‌افزار ترکیب نمود. در اکسس ۲۰۰۲ قابلیت یکپارچگی ارجاعی referential integrity معرفی شد. افزوده شدن قابلیت‌های ایکس‌ام‌ال از دیگر ویژگی‌های این نسخه بود.

سیستم مدیریت پایگاه داده ها

سیستم مدیریت پایگاه داده متشکل از مجموعه‌ی یکپارچه از نرم‌افزارهای رایانه‌ای است که به کاربران اجازه می‌دهد تا با یک یا چند پایگاه داده‌ ارتباط یافته و به اطلاعات موجود در پایگاه داده دسترسی یابند؛ هرچند که این دسترسی کامل بوده و یا در صورت وجود محدودیت به بخشی از اطلاعات دسترسی پیدا کنند. DBMS عملکردهای مختلفی را برای ورود، ذخیره‌سازی و بازیابی مقادیر زیادی از اطلاعات فراهم و راه‌های متنوعی برای مدیریت چگونگی سازمان یابی اطلاعات ارائه می‌کند.

مدل های پایگاه داده

الگوی کاری کاربران پایگاه داده‌ها را در سطح منطقی مشخص می‌کند. برای هر یک از مدل‌های منطقی اجراهای فیزیکی مختلفی قابل پیاده‌سازی است و سطوح کنترل مختلفی در انطباق فیزیکی برای کاربران مهیا می‌کند. این مدل‌ها عبارتند از مدل تخت، مدل سلسله مراتبی، مدل شبکه‌ای و مدل رابطه‌ای. مدل رابطه‌ای اساس کار سامانه مدیریت پایگاه داده‌های امروزی است.

پایگاه داده ها Database

آموزش پایگاه داده ها
آموزش  SQLserver- Access – Mysql
تحلیل پایگاه داده ها – Procedurs – Views
کدنویسی پایگاه داده

توسط: اسماعیل طغرایی – مدرس دانشگاه
تلفن: 09126821955

 

Service-Brochure.PDF